August 05, 2014

RUOKA VINKKI

Tää vinkki on nyt kanan ystäville! Tehtii nimittäin mun siskon kanssa tänään uppopaistettuja kanoja ensimmäistä kertaa mistä tuli ihan ä-lyt-tö-män hyviä, joten ajattelin jakaa tän teidänkin kanssa :) Jos joku tykkää friteeratusta kanasta, jota löytyy melkein poikkeuksetta jokaisesta kiinalaisesta ravintolasta, suosittelen kokeilemaan tätä, sillä maku on tismalleen ainakin mun mielestä aivan sama. Mulla ei nyt valitettavasti oo vaihe vaiheelta kuvia, mutta tuskin se nyt hirveesti haittaa.
Tarvikkeet

Broileria (500g)
Maitoa (2dl)
Vehnäjauhoja (vähän reilu 2dl)
Kanamunia (3kpl)
Leivinjauhetta (1 1/2 tl)
Rypsiöljyä (paistamiseen!)

12345

Eli ihan ekana kannattaa aloittaa taikinasta johon broileri dipataan, sillä sille pitää antaa noin viidentoista minuutin aika kohota. Tää on tosi simppeli eli ekana pitää rikkoa kanamunien rakenne kulhossa, jonka jälkee voi lisätä muut ainesosat (huom! Ei rypsiöljyä). Kannattaa myös muistaa sekoittaa tää kunnolla.

Meillä oli käytössä vähän vähemmän broileria kuin tuo 500g, mutta taikina on suhteutettuna tuohon 500g määrään, joten meillä jäi sitä reippaasti yli. Taikinan kohotessa ehtii näppärästi leikata fileistä sopivan kokosia paloja. Niistä kannattaa muuten tehdä suht pieniä (esim. 3cm x 2 1/2cm)!

Sitten paistoon paksupohjaisella kattilalla, jonne noin 3cm korkuinen kerros rypsiöljyä kuumenemaan. Ruokapihdit on mun mielestä hyvät tässä osuudessa, kun broilerinpaloja dipataan taikinaan ja sieltä taas kattilaan kypsymään. Paloja saa pitää öljyssä noin 5-8 minuuttia, niin ettei broileri jää raa'aksi ja päällä oleva taikina saa kullanruskean sävyn molemmin puolin. Me käytettii levyä 6 asteella paiston ajan (lämpöasteikko hellassa on 1-9). Kannattaa myös muistaa ottaa lähettyville rasvapalon varalta kattilaan kuuluva kansi!

DSC_0592
SHARE:

2 comments

  1. Herranjumala miten hyvännäköistä!! Mä oon ihan rakastunut niihin kiinalaisista löytyviin "kanapalloihin", joten täytyy ehdottomasti testata näitä kotona :-) Kiitos siis vinkistä!

    essi-bltn.blogspot.fi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Niistä mä just puhuinki! Mä vaan syön kiinalaisessa pelkkiä niitä ja mäkin tykkään niistä niiin paljon :) Kannattaa, koska mä en huomannu mitään makueroja!

      Delete

Blogger Template Created by pipdig